Jalkapallo ja koululaiva Suomen Joutsen

TEKSTI: JORMA KONTIO

 

Koululaiva Suomen Joutsen pääsi ensimmäiselle valtameripurjehdukselleen vasta joulukuun lopussa 1931. Kun alus pujottautui Tanskan salmista Pohjanmerelle, olivat talvimyrskyt alkaneet. Fregatille kapean Englannin kanaalin välttämiseksi päätettiin pyrkiä Atlantille brittein saarten pohjoispuolitse. Epäsuotuisat tuulet kuluttivat aluksen apukoneiden poltto- ja voiteluaineita, joiden täydentämiseksi oli poikettava Färsaarille. Täällä myrskytuulet yllättivät koululaivan, ja useiden pohjakosketusten jälkeen se joutui jäämään Trangisvaagin (Tvøroyri) laituriin korjaustarpeen selvittämiseksi. Vuotoja ei onneksi ollut.

futisKuva C

Ankkuriketjuja selvitellään Trangisvaagin laiturissa Färsaarilla.

 

 

Toimettomiksi ei jääty laiturissa ollessakaan. Kävi ilmi, että Färsaarelaiset, jotka osoittivat yllättävää vierasta kohtaan suurta kiinnostusta ja vieraanvaraisuutta, olivat varsinaisia jalkapallohulluja.

 

Oppilas Osmo Kääriän päiväkirjasta

23.1. 1932:

”Trangisvaagin jalkapallojoukkue haastoi meidät otteluun, sopii kyllä haastaakin on Färsaarten mestaruustitteli taskussa. Minä järjestin laivalta joukkueen kokooon ja innostus oli suuri, sillä löytyihän täältä sellaisiakin, jotka olivat ottaneet mukaansa rakkaat jalkapallokenkänsäkin. Monet olivat otelleet B joukkueissa, armeijan mestaruudesta j.n.e. mutta koska hinaaja voi tulla koska tahansa (…) ei I ups. Antanut meidän mennä otteluun, siis otimme t.s. häviön pelaamatta.”

 

futisKuva D

Laivalla oli myös erilaisia orkesterikokoonpanoja, pyhäpäivisin aikaa varattiin urheilulle ja soitannolle.

 

Sukeltaja oli todennut koululaivan peräsimen vääntyneen rantakivikossa niin pahoin, että se oli hinattava Englantiin, Hulliin kuivatelakalle korjattavaksi. Hullissa oli myös englantilainen n. 10 000 tonnin koululaiva s/s Devon:

 

31.1. 1932: ”Aamulla saamme klo 08.00 taas haasteen jalkapallossa, tällä kertaa eilen näkemältämme komealta 120 miestä käsittävältä s/s Devonilta (…) Nopeasti järjestetään joukkue (Transvaagissa valittu) ja I ups. Antaa luvan, sanoipa vielä, naurusuussa että häviö sieltä tulee kumminkin. Klo 12,30 lähdemme pelipaikalle, jonne on n. 1/2 tunnin  matka. Englantilaiset tulevat sinne 13,30 ja peli alkaa 14.00. Tunnin peli, siis, sovittiin. Erotuomarina on S/S Devonin kapteeni. Me saimme aluksi 2 maalia. Puoliaika päättyi (2-1) Suomen hyväksi. Toisen puoliajan lopussa saivat engelsmannit tarvittavan toisen maalinsa joten molemminpuoleiseksi tyydytykseksi lopputulos (2-2). (…) Joukkueen järjestys: Hyvärinen matr. (maalivahti); Laitinen matr, Näkki matr (puolustajat); Tuomaala opp. Utriainen matr. Helin opp. (keskikenttä); Väisänen opp. Kähkönen matr. Lindström kers. Linnamäki opp. Palomäki opp. (hyökkääjät)

Hyvärinen on pelannut ennen HJK:ssa Kähkönen K.I.F:ssä, Matruusit Näkki ja Laitinen helsingin Jyryssä. Kers Lindström on aikoinaan otellut armeijan mestaruudesta. Res.ups. Oppilaat ovat perineet hienon taitonsa kouluaikanaan. Hienoa sakkia hienoa peliä, yhtenäisyys ja se toisensa tunteminen puuttuivat pelistä, eipä ihme kylläkään, sillä tämähän olikin vasta I:n kerta. Pelaajat saivat lomaa 02,00.”

futiskuva A

Jalkapallojoukkueet ryhmäkuvassa Hullissa.

 

Peräsimen vaihdon jälkeen koululaiva jatkoi Kanarian saarille, Las Palmasiin.

Mainittakoon vielä, että nykyään Färsaarten liigassa pelaa kymmenen joukkuetta ja suurimmalle jalkapallostadionille mahtuu saarten 50 000:sta asukkaasta 20 000.

futis Färsaarten postimerkki wikistä

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s