Museomyymälän hoitajana pähkäilen joka kevät samaa asiaa: mikä on tämän kesän myyntihitti, hottis? Tuotteiden suunnittelu ja hakeminen alkaa jo ennen keväthankien sulamista, mutta varsinaisen myyntihitin löytäminen on suurelta osin kuitenkin onnenkauppaa; välillä osuu maaliin ja välillä floppaa pahasti.
Joskus käy niin, että tuotetta on tilattu vain kokeeksi ja se osoittautuukin hottikseksi ja loppuu saman tien! Siis äkkiä tilaamaan lisää. Hottiksen elinkaari on yleensä maksimissaan yksi kesä, toisaalta kestosuosikkejakin välillä syntyy, esimerkkinä Arabian majakka-aiheiset keräilymukit.
Meilläkin mukisarja kasvaa heinäkuussa jälleen yhdellä; Bengtskärin tummansinisellä ”yömukilla”.
Onkohan näissä kuvissa tämän kesän hottiksia?
Kalaonnea museon nimellä merkatuilla Rapalan Rattlin rap- uistimilla? Vai visuaalista onnea Sakke Yrjölän kalajulisteilla?
Parakkaille partakampa, miehille joilla on jo kaikkea. Hottis? Kuvan parrakas on kuvausrekvisiittaa, ei myynnissä!
Pehmopossut ovat Suomen Joutsenen maskotteja. Miksi? Vieraile aluksella, niin yhteys selviää…
Mikä tuote on tänä kesänä SE tuote, jota meiltä tullaan hakemaan? No, sen ratkaisevat museokaupassa vierailevat asiakkaat!
Kuvat kesäharjoittelija Ronja
Kirjoittaja on Forum Marinumin myyntineuvottelija, jolla on silmää hottiksille.