Tiskin takaa ja vähän sen edestäkin

Noora Rummukainen ja Mika Kurki

Kulunut, mutta totinen tosi on, että museon inhimilliset kasvot asiakkaita kohden kuuluvat asiakaspalveluhenkilökunnalle. Ei kiireisenä sidosryhmiä tyytyväisenä pitävä toimitusjohtaja, eivät kammioissaan ahertavat tutkijat tai museoalusten kuntoa väsymättä vaalivat laivamiehet välttämättä kohtaa tavallista museokävijää. Kassatiskin takaa tulee ensivaikutelma, joka museosta syntyy. Vaikka näyttelyt olisivat mitä elähdyttävämpiä, niin koko museomatkasta saattaa jäädä tympeä tunne, jos asiakaspalvelija ei ollut tehtäviensä tasalla.

Meillä Marinumissa museovieraita löytyy kaikista ikäryhmistä, taaperosta taataan. Suuri ikähaitari selittynee kiinnostavien näyttelyiden lisäksi sillä, että meillä on mahdollista viettää lastensynttäreitä, kokoustaa tai vaikka tulla muistelemaan menneitä aikoja opastuksille, niin museolaivoille kuin näyttelyihinkin. Opasvalvojan työnkuvaan sisältyy paljon erilaisia vastuualueita aina Suomen Joutsenen paloturvallisuudesta paperipussien leimaamiseen. Kokoustilojen tekniikka on sitten jo ihan oma lukunsa tietokoneen alkaessa päivittää itseään sadan kokousvieraan odotellessa kärsimättömänä. Onneksi silloin voimme soittaa apuun museomestarimme Petterin.

Suurten ryhmien kanssa ongelmia aiheuttaa aulatilojen puuttuminen. Kävijä astuu suoraan sisään museokauppaan, josta näyttelyt alkavat. Hektisiä hetkiä eletään kesäkaudella museokaupan ollessa täynnä opastukselle lähtijöitä, kun samalla itsekseen näyttelyihin tutustuvat yrittävät löytää reitin museokaupan tiskille maksamaan postikortteja ja pääsylippuja. Opastuksia Forum Marinumissa järjestetään ympäri vuoden. Eniten meillä opastetaan koululaisia, mutta myös kokousvieraat ja yksittäiset seurueet työllistävät meitä opasvalvojia. Viisi museolaivaa ja kaksi näyttelyrakennusta muodostavat ainutlaatuisen museokokonaisuuden ja luovat oppaalle mielenkiintoisen työskentelykentän. Oppaan tulee klaarata kysymykset niin Karjalan tykkien tulinopeudesta kuin postinkulusta purjelaivoilla. Jokaisella oppaalla on mahdollisuus luoda laajan aihepiirin pohjalta asiakkaan ja itsensä näköinen kierros. Kaikki opastukset ovat näin vähän toisistaan poikkevia ja opastukselle voi tulla toistekin.

Iso osa museovieraistamme tutustuu näyttelyihin ja kesällä aukioleviin museolaivoihin myös itsenäisesti. Kassalla meidän tehtävämme onkin huolehtia, että asiakas löytää kaikki kohteemme laajalla museoalueella. Lapsiperheet yhdessä alan harrastajien kanssa muodostavat yleisimmät asiakasryhmämme. Eksyy meille kesällä paljon turistejakin, jotka vierailevat meillä ensimmäistä kertaa ja lupaavat tulla ensi kesänä uudestaan. Museokortti on myös tuonut Marinumille paljon uusia asiakkaita. Oman ryhmänsä muodostavat kanta-asiakkaamme, joiden kasvot käyvät nopeasti tutuksi myös uusille työntekijöille. Nämä kanta-asiakkaat ja alan harrastajat kertovat kassalla usein omista muistoistaan Aurajokeen ja laivanrakennukseen liittyen. On hienoa kuulla yleisen tason lisäksi myös todellisia kokemuksia vastarannan laivanrakennuksesta.

joutsenella_noora.jpgFregatti Suomen Joutsen kuuluu Forum Marinumin museolaivakokoelmaan. Noora yläkannella.

 

kirjoittajat työskentelevät opasvalvojina Forum Marinumissa

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s