Ideavarkaissa Amsterdamissa

Uuden näyttelyn suunnittelu on iso prosessi, joka vaatii tekijöiltään luovuutta. Tietyt realiteetit, kuten oma kokoelma, tila, sekä näyttelyyn käytettävissä oleva budjetti tietysti ohjaavat suunnittelua, mutta meillä Forum Marinumissa myös hullujen ideoiden pyöritteleminen ja uudistuminen ovat olleet näyttelytyön kulmakiviä. Uudet ideat eivät kuitenkaan synny tyhjästä.

Joulukuussa 2014 minä ja projektikoordinaattori Hanna teimme muutaman päivän ekskursion Amsterdamiin, jossa pääkohteina oli kaksi mittavan uudistustyön 2010-luvulla läpikäynyttä museota: Alankomaiden kansallinen merimuseo, Het Scheepvaartmuseum, joka aukaisi ovensa uudistettuna 2011, sekä Alankomaiden kansallismuseo Rijksmuseum, jonka uudistus valmistui 2013 peräti kymmenen vuoden urakoinnin jälkeen. Matkan tarkoituksena oli ennen kaikkea haltioitua ja  inspiroitua, sekä tottakai varastaa parhaat ideat ja tuoda niitä mahdollisuuksien mukaan omaan konseptiin.

Tässä tekstissä esittelen näiden museoiden upeimpia ja näyttävimpiä ratkaisuja, mutta jätän vielä salaisuudeksi sen, että missä määrin näiden synnyttämä inspiraatio näyttäytyy toukokuussa avattavassa Forum Marinumin tulevassa päänäyttelyssä.

Molemmat museot sijaitsevat vanhoissa rakennuksissa – Het Scheepvaartmuseum vuonna 1656 ja Rijksmusum vuonna 1885 rakennetuissa kiinteistöissä. Molemmissa kohteissa vanhan rakennuksen tunnelmaa ei olla uudistuksissa pyritty peittelemään, vaan päinvastoin upeita tiiliseiniä oli rohkeasti korostettu vaihtelevilla valaistusratkaisuilla. Näitä tunnelmallisia tiloja ihastellessa kotoinen vuonna 1894 rakennettu Turun Kruununmakasiini alkoi näyttämään täysin uudessa valossa

kuva0.JPGkuva1.JPGkuva2.JPGkuva4.JPG

 

Molempien museoiden näyttelyissä esineet olivat pääosassa. Ne pääsivät oikeuksiinsa harkituilla ja vaihtelevilla esittelytavoilla, kuten tilaan ja esineiden muotoon räätälöidyillä vitriineillä ja  tehokkailla valaistusratkaisuilla. Jokainen huone oli uusi elämys.

 

kuva5.JPGkuva6.JPGkuva9.JPGkuva8.JPGkuva7.JPG

 

Museoiden keskinäinen suurin ero oli kenties suhde moderniin teknologiaan. Merimuseossa oli päädytty rakentamaan teemanäyttelyitä, joissa oli varsin runsaasti ja monipuolisesti hyödynnetty modernia museoteknologiaa, kuten kosketusnäyttöjä peleineen, tietomajakkoineen ja historiaa elävöittävine elokuvaesityksineen. Myös vartavasten näyttelyä varten tehtyjä havainnollisia näyttelyrakenteita oli käytetty Merimuseossa runsaasti.

 

kuva11.JPGkuva12.JPGkuva15.JPGkuva14.JPGkuva13.JPG

 

Rijksmuseumissa oli päädytty toisenlaiseen ratkaisuun. Esillepanoon oltu tuotu ajankohtaisia teknologisia ratkaisuja, vaan näyttelyn keskiössä ovat itse esineet ja taideteokset.  Merihistoriallisen kokoelman yhteydessä vain yhden esineen esittelyyn oli lisätty liikkuvaa kuvaa, niin, että laivan puolimalli heräsi henkiin merimiesten touhutessa laivan sisällä ja ulkokannella erilaisten purjelaiva-aikakauden työtehtävien parissa. Tekniikalle perustuvien ratkaisujen jättäminen minimiin oli oiva tehokeino: kohde erottui kaikesta muusta ja tuotti täydellisen “VAU-elämyksen”!

 

kuva16.JPG

 

Esiriippu laskeutuu ja nyt jäädään jännittämään, mitä näistä ideoista saatetaan nähdä jalostettuina päänäyttelyssä…

 

kuva17.JPG

 

Maija Joro

jokapaikanhöylä

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s